Everything you need to know about Internet and Web
အင္တာနက္၏အစ
1957 ခုႏွစ္
ေအာက္တိုဘာလ ၄ ရက္ေန႔မွာ
ကေန႔ေခတ္ နည္းပညာကမၻာႀကီးကို
ျဖစ္ေပၚလာေစမယ့္ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခု
ျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ ဆိုဗီယက္ယူနီယံက
ကမၻာ့ပထမဦးဆုံးၿဂိဳဟ္တုျဖစ္တဲ့
စပြတ္နစ္ (၁)
ကို လႊတ္တင္နိုင္ခဲ့ပါတယ္။
ဒီအျဖစ္အပ်က္ဟာ ကမၻာႀကီးကို
တုန္လွုပ္သြားေစပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကိုပါ။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအေနနဲ႔
ကမၻာပတ္လမ္းေၾကာင္း ေပၚကို
ၿဂိဳဟ္တုလႊတ္တင္နိုင္ဖို႔
ျပင္ဆင္ေနဆဲအခ်ိန္မွာပဲ
သူတို႔ရဲ့ အဓိကၿပိဳင္ဘက္က
အရင္လႊတ္တင္နိုင္ခဲ့တဲ့အတြက္
အႀကီးအက်ယ္ တုန္လွုပ္သြားခဲ့တာပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအျဖစ္အပ်က္ေၾကာင့္
ARPA (the Advanced Research Project
Agency) ဆိုတဲ့
အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုကို နည္းပညာသစ္၊
စိတ္ကူးသစ္ေတြကို သုေတသနလုပ္နိုင္ရန္
ရည္ရြယ္ၿပီး အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု
ကာကြယ္ေရးဌာနက စတင္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါေတာ့တယ္။
အဲ့ဒီအဖြဲ႕ရဲ့
အေက်ာ္ၾကားဆုံးဖန္းတီးမွု႔ကေတာ့
ကေန႔နည္းပညာကမၻာႀကီးကို
ျဖစ္ေပၚလာေစတဲ့ အင္တာနက္ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၆၀
ျပည့္ႏွစ္မွာေတာ့ Joseph
Licklider လို႔ေခၚတဲ့
ကြန္ပ်ဴတာသိပၸံပညာရွင္က
Man-Computer Symbiosis
လို႔အမည္ေပးထားတဲ့
စာတမ္းတစ္ေစာင္ကို တင္ျပလာပါတယ္။
အဲ့ဒီစာတမ္းဟာ နက္ဝပ္ကြန္ပ်ဴတာေတြ
တည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္
စိတ္ကူးအေျခခံတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ Joseph
Licklider ဟာ ARPA
ရဲ့ Information
Process Office ဥကၠဌအျဖစ္နဲ႔
သုေတသနအဖြဲ႕တစ္ခုကို
ဖြဲ႕စည္းေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္
သူရဲ့စိတ္ကူးကို
အေကာင္အထည္မေဖာ္ျဖစ္ခင္မွာပဲ
အဖြဲ႕ကေန ထြက္သြားခဲ့ပါတယ္။
၁၉၆၇
ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလမွာ ARPANET
လို႔အမည္ေပးထားတဲ့
ကြန္ပ်ဴတာနက္ဝပ္အစီအစဥ္ကို
စတင္အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။
၁၉၆၉ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာေတာ့
ပထမဦးဆုံး ကြန္ပ်ဴတာနက္ဝပ္
ေလးခုကို စတင္အသုံးျပဳနိုင္ခဲ့ပါတယ္။
အဲ့ဒီ ပထမဆုံး နက္၀ပ္ေတြမွာသုံးခဲ့တဲ့
packets switching နည္းစနစ္ဟာ
ကေန႔ထိ အသုံးျပဳေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။
ARPANET ရဲ့
packets switching နည္းစနစ္ကို
ၿဗိတိန္တကၠသိုလ္ေတြစုေပါင္းထား တဲ့
နက္ဝပ္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ JANET
နဲ႔
အမ်ားသုံးနက္ဝပ္လုပ္ငန္းကုမၸဏီ တစ္ခုျဖစ္တဲ့
CompuServe အပါအဝင္
အျခားအဖြဲ႕အစည္းေတြကလည္း
အသုံးျပဳလာၾကပါတယ္။
အဲ့ဒီနက္ဝပ္ေတြဟာ
ကေန႔ေခတ္နဲ႔ႏွိုင္းယွဥ္ရင္
Private Network သာသာမၽွသာျဖစ္ပါတယ္။
အ ေျခခံနည္းစနစ္
တူေပမယ့္ ကြဲျပားျခားနားတဲ့
ဖြဲ႕စည္းပုံေတြေၾကာင့္
အဲ့ဒီနက္ဝပ္ေတြကို တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု
ခ်ိတ္ဆက္ဖို႔ႀကိဳးစားတဲ့အခါမွာေ တာ့
အခက္အခဲေတြ ၾကဳံလာရပါေတာ့တယ္။
ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔
ARPA ရဲ့
Satellite Network Packets Project
မွာလုပ္ေနတဲ့
Robert Kahn နဲ႔
စတန္းဖို႔တကၠသိုလ္က Vinton
Cerf တို႔ပူးေပါင္းၿပီး
မတူညီတဲ့ နက္ဝပ္စနစ္ေတြအတြက္
ၾကားခံ Mask
တစ္ခုအေနနဲ႔ေဆာင္ရြက္ေပးနိုင္တဲ ့
Protocol တစ္ခုကို
ဖန္းတီးေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၇၄
ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ ေဖာ္ထုပ္ခဲ့တဲ့
အဲ့ဒီနည္းပညာကို "Internet
Transmission Control Program” လို႔
ေခၚခဲ့ပါတယ္။
အဲ့ဒီ
Protocol က
နက္ဝပ္ရဲ့လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို
ေလၽွာ့ခ်ၿပီး ကြန္ပ်ဴတာကို
အဓိက အလုပ္လုပ္ခိုင္းလိုက္တဲ့
နည္းစနစ္တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ရလဒ္ကေတာ့ နက္ဝပ္ေတြအားလုံးကို
ခ်ိတ္ဆက္မယ္ဆိုရင္ေတာင္
ခ်ိတ္ဆက္နိုင္တဲ့ နည္ပညာတစ္ခု
ျဖစ္လာတာပါပဲ။ ARPA
က လိုအပ္တဲ့
Software ေတြကိုပါ
တည္ေဆာက္ခဲ့ၿပီး ၁၉၇၇
ခုႏွစ္မွာေတာ့ မတူကြဲျပားတဲ့
နက္ဝပ္သုံးခုကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္
ခ်ိတ္ဆက္နိုင္ခဲ့ပါတယ္။
၁၉၈၁ ခုႏွစ္မွာ Protocol
ကို လက္စသတ္နိုင္ခဲ့ၿပီး
၁၉၈၂ ခုႏွစ္မွာေတာ့ အဲ့ဒီ
Protocol “TCP/IP” ကို
အျခားအဖြဲ႕အစည္းေတြကပါ
စတင္အသုံးျပဳလာၾကပါတယ္။
အင္တာနက္ဆိုတာ အဲ့ဒီအခ်ိန္မွာ
အစျပဳခဲ့ၿပီပဲျဖစ္ပါတယ္။
World Wide Web
၁၉၉၀
ျပည့္ႏွစ္ဝန္းက်င္မွာ Gopher
လို႔ေခၚတဲ့
စနစ္တစ္ခုကို အသုံးျပဳလာၾကပါတယ္။
အဲ့ဒီစနစ္ဟာ အခ်က္အလက္ေတြကို
ရွာေဖြ၊ ျဖန႔္ေဝေပးနိုင္တဲ့
စနစ္တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
တကၠသိုလ္ေတြမွာ အေတာ္ေလး
က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန႔္အသုံးျပဳခဲ့ တဲ့
နည္းပညာတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
တကၠသိုလ္တစ္ခုလုံးရဲ့
အခ်က္အလက္ေတြကို တစ္ေနရာတည္းမွာပဲ
စုထားနိုင္ၿပီး Gopher
စနစ္နဲ႔
အျခားကြန္ပ်ဴတာေတြက
ဆက္သြယ္ရယူနိုင္ပါတယ္။
Gopher ကို
မင္နီဆိုးတာတကၠသိုလ္က
ဖန္တီးခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၉၃
ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီမွာ
အ ေျခအေနေတြကို ေျပာင္းလဲသြားေစနိုင္တဲ့
ဆုံးျဖတ္ခ်က္တစ္ရပ္ကို
မင္နီဆိုးတာ တကၠသိုလ္က
ခ်မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ Gopher
နည္းပညာကို
အသုံးျပဳေနသူေတြက အသုံးျပဳခ
ေပးရမယ္လို႔ ေၾကျငာခဲ့ျခင္း
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လက္ရွိ
Gopher အသုံးျပဳေနသူေတြက
အျခားနည္းပညာတစ္ခုခုကို
ေျပာင္းသုံးဖို႔ စဥ္းစားလာၾကပါေတာ့တယ္။
ဆြစ္ဇာလန္နိုင္ငံမွာ
အ ေျခစိုက္ထားတဲ့ CERN
(The European Council of Nuclear Research Center) ဆိုတဲ့
အဖြဲ႕အစည္းမွာလည္း Gopher
ကို အစားထိုးနိုင္တဲ့
နည္းပညာတစ္ခုက ရွိေနပါတယ္။
အဲ့ဒီအဖြဲ႕ကTim
Berners-Lee ဆိုတဲ့ပညာရွင္က
Document ေတြအတြင္းမွာ
အျခား Document ေတြကို
Reference လုပ္ထားတဲ့
Link ေတြ
ထည့္သြင္းနိုင္တဲ့ နည္းပညာတစ္ရပ္ကို
ဖန္တီးေနပါတယ္ (အဲ့ဒီ
Document ေတြကို
သူက Hypertext Document လို႔
ေခၚပါတယ္)။
လက္ေတြ႕အေနနဲ႔ Document
ေတြကို Server
တစ္လုံးထဲမွာ
စုစည္းထားၿပီး ျဖန႔္ေဝေပးနိုင္တဲ့
Server Software တစ္ခုနဲ႔
အဲ့ဒီ Document
ေတြကိုဖတ္နိုင္တဲ့
Program တစ္ခုကိုလည္း
ဖန္တီးခဲ့ပါတယ္။
ဖန္တီးမွုအားလုံးကိုစုေပါင္းၿပီ း
"WorldWideWeb” လို႔
အမည္ေပးခဲ့ပါတယ္။ WorldWideWeb
စနစ္ကို ၁၉၉၁
ခုႏွစ္မွာ ဖန္းတီးခဲ့တာျဖစ္ေပမယ့္
လူသုံးမ်ားတဲ့ စနစ္တစ္ခုရယ္လို႔
ျဖစ္လာဖို႔ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခု
ေစာင့္ခဲ့ရပါတယ္။
၁၉၉၃
ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၁၃ ရက္ေန႔မွာ
WorldWideWeb နည္းပညာရဲ့
Source Code ကို
အမ်ားကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီနည္းပညာကို
မည္သူမဆို (အခမဲ့)
အသုံးျပဳခြင့္ရလာပါတယ္။
ဒါဟာလည္း ႀကီးမားတဲ့အလွည့္အေျပာင္းတစ္ခု ကို
ျဖစ္ေပၚေစတဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုပဲ
ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
အဲ့ဒီႏွစ္ထဲမွာပဲ
NCSA (National Center of
Supercomputing Applications) က Web
Browser နဲ႔ Gopher
Client ကိုေပါင္းစပ္ထားတဲ့
Program တစ္ခုကို
ဖန္တီးေဖာ္ထုပ္ခဲ့ပါတယ္။
Mosaic လို႔
ေခၚပါတယ္။ အစပိုင္းမွာေတာ့
Unix Operating System ေတြအတြက္
ဖန္းတီးခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ
Mac နဲ႔
Windows အတြက္ပါ
သီးျခား Version ေတြ
ဖန္တီးေပးခဲ့ပါတယ္။
အဲ့ဒီအခ်ိန္ကစၿပီး Mosaic
နဲ႔ WorldWideWeb
ဟာ အလၽွင္အျမန္
က်ယ္ျပန္႔လာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
Web Browser
ေတြလည္း တစ္ခုၿပီးတစ္ခု
(မယုံနိုင္ေလာက္ေအာင္)
မ်ားျပားစြာ
ေပၚေပါက္လာပါတယ္။ အမ်ားစုကေတာ့
တကၠသိုလ္ေတြ၊ ေကာ္ပိုရိတ္ေတြရဲ့
သုေတသနပေရာဂ်က္ေတြ အေနနဲ႔
ေပၚေပါက္လာခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
Browser War
Web နည္းပညာ
အလၽွင္အျမန္ ဖြံ့ၿဖိဳးတိုးတက္လာမွုက
ဒီနည္းပညာအေပၚ
စီးပြားေရးဆိုင္ရာစိတ္ဝင္စားမွု ကို
တိုးလာေစခဲ့ပါတယ္။ Marc
Andreessen နဲ႔ Jim
Clark တို႔ႏွစ္ေယာက္က
NCSA က
ထြက္ၿပီး Mosaic
Communications ဆိုတဲ့
လုပ္ငန္းတစ္ခုကို တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္းမွာ Netscape
Communications Corporation လို႔
အမည္ေျပာင္းၿပီး Netscape
Navigator ဆိုတဲ့ Web
Browser ကို ဖန္တီးခဲ့ၾကပါတယ္။
Netscape Navigator ရဲ့
Version 1.0 ကို
၁၉၉၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ
ေၾကျငာခဲ့ပါတယ္။
NCSA ရဲ့
အဖြဲ႕ခြဲတစ္ခုျဖစ္တဲ့ Sypglass
Inc. က Mosaic
Browser ရဲ့ လိုင္စင္ကို
Microsoft ကို
ေပးလိုက္ပါတယ္။ ၁၉၉၅ ခုႏွစ္
ဩဂုတ္လမွာ Mosaic
Browser ကိုအေျခခံထားတဲ့
Microsoft Internet Explorer
စတင္ေပၚေပါက္လာပါတယ္။
ေနာ္ေဝး
ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့
Telenor ကလည္း
Opera Web Browser ရဲ့
ပထမဆုံး Version ကို
၁၉၉၄ ခုႏွစ္မွာပဲ
စမ္းသပ္ထုပ္လုပ္ခဲ့ပါတယ္။
အဲ့ဒီအခ်ိန္ကစၿပီး
အသုံးျပဳသူေတြနဲ႔ Web
Developer ေတြကို
ဆြဲေဆာင္ဖို႔ Web
Browser ေတြက
သူ႔ထက္ငါေကာင္းဖို႔ အၿပိဳင္အဆိုင္
ႀကိဳးစားၾကရင္း Browser
War ဆိုတာ
စတင္ေပၚေပါက္လာပါတယ္။
Web Standards
လိုအပ္လာျခင္း
Microsoft ေရာ
Netscape ရဲ့
အဓိကဦးတည္ခ်က္က သူတို႔ရဲ့
Web Browser မွာ
လုပ္ေဆာင္ခ်က္အသစ္ေတြ
အျခားသူထက္သာေအာင္
ထပ္ထည့္ဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
တစ္ဦးထက္ တစ္ဦးကသာဖို႔ အဓိက
ဦးတည္ေနတဲ့အတြက္ တူညီတဲ့
စံ တစ္ခုရ ေအာင္
ညႇိႏွိုင္းဖို႔ဆိုတာမ်ိဳးကို
လုံး၀ မစဥ္းစားၾကပါဘူး။
အဲ့ဒီအခ်ိန္ကာလ ေတြဟာ
Web Developer ေတြအတြက္
စိတ္အညစ္ရဆုံးအခ်ိန္ေတြျဖစ္ပါ တယ္။
Web Document တစ္ခု
တည္ေဆာက္ခ်င္ရင္ Document
တစ္ခုတည္းကိုပဲ
ႏွစ္မ်ိဳးခြဲၿပီး
တည္ေဆာက္ေပးရေလ့ရွိပါတယ္။
ဒါမွ အဓိက Web Browser
ႏွစ္ခုစလုံးမွာ
ၾကည့္လို႔ရမွာပါ။ တစ္ခါတစ္ရံေတာ့လည္း
Web Browser တစ္ခုတည္းအတြက္ကိုပဲ
ရည္ရြယ္တည္ေဆာက္ၿပီး အျခား
Browser နဲ႔မၾကည့္ရလို႔
သတ္မွတ္ရတာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။
W3C
ျဖစ္ေပၚလာပုံ
၁၉၉၄
ခုႏွစ္မွာ Tim
Berners-Lee က World
Wide Web Consortium (W3C) ကို
တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ CERN
နဲ႔ DARPA
လိုအဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ့
ေထာက္ခံမွုနဲ႔ MIT
(မက္ဆာခ်ဴးဆက္နည္းပညာတကၠသိုလ္)
အတြင္းမွာ
တည္ေထာင္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။
(မွတ္ခ်က္
- ARPA က
အဖြဲ႕အစည္းရဲ့အမည္ကို DARPA
လို႔
ေျပာင္းလဲမွည့္ေခၚေနၿပီျဖစ္ပါ တယ္)
W3C ရဲ့
အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ Web
နည္းပညာနဲ႔ပက္သက္တဲ့
Protocol ေတြ
စံႏွုန္းေတြ သတ္မွတ္ေပးဖို႔ပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ သတ္မွတ္စံႏွုန္းေတြကို
တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း လိုက္နာၾကၿပီး
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္နိုင္တဲ့အခါ
Web နည္းပညာက
ကမၻာအႏွံ့ ပိုမို ျပန႔္ႏွံ့
တြင္က်ယ္ လာေစဖို႔ ဆိုတဲ့
ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ႏွစ္အခ်ိဳ႕အတြင္းမွာ
HTML, PNG, CSS အစရွိတဲ့
စံ အခ်ိဳ႕ကို သတ္မွတ္ေပးနိုင္ခဲ့ပါတယ္။
W3C ဟာ
စံသတ္မွတ္ခ်က္ကို သတ္မွတ္ေပးတဲ့
အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုမၽွသာ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ စံေတြကို
လက္ေတြ႕လိုက္နာရမွာက Browser
ထုပ္လုပ္သူေတြနဲ႔
Web နည္းပညာကို
အသုံးျပဳေနသူေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ Web
နည္းပညာကသာ
က်ယ္ျပန႔္လာပါတယ္၊ W3C
နဲ႔ သူ႔ရဲ့
သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို
သိရွိလိုက္နာနိုင္သူ
နည္းေနေသးတဲ့အတြက္ အေစာပိုင္းမွာ
Browser War က
ဆက္လက္တည္ရွိေနခဲ့ပါတယ္။
အမွန္ေတာ့ ကေန႔ထိလည္း
ရွိေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။
Web Standards
Project အဖြဲ႕
၁၉၉၈
ခုႏွစ္အထိ အဓိက Web
Browser ေတြအေနနဲ႔
Microsoft Internet Explorer 4 နဲ႔
Netscape Navigator 4 ဆိုၿပီး
ႏွစ္ခု ရွိေနပါတယ္။ Internet
Explorer 5 Beta ထြက္လာခ်ိန္မွာေတာ့
သူ႔မွာ DHTML ဆိုတဲ့
သီးျခားနည္းပညာတစ္ခု ပါလာပါတယ္။
အဓိပၸါယ္က Web
Developer ေတြအေနနဲ႔
JavaScript ေတြေရးဖို႔
မတူကြဲျပားတဲ့ နည္းလမ္း (၅)
မ်ိဳးေလာက္
သိထားဖို႔ လိုအပ္လာတယ္ဆိုတဲ့သေဘာ
ျဖစ္ေနပါတယ္။
“Web
Standards Project” (WaSP) လို႔ေခၚတဲ့
Professional Web Developer ေတြနဲ႔
ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့
အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕ေပၚေပါက္လာပါတယ္။
အဲ့ဒီအဖြဲ႕ရဲ့ရည္ရြယ္ခ်က္ကMicro soft
နဲ႔ Netscape
တို႔ကို W3C
သတ္မွတ္ခ်က္ေတြအတိုင္း
လိုက္နာဖို႔ တြန္းအားေပးနိုင္ရန္
ျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီအဖြဲ႕ရဲ့ပထမဆုံးလုပ္ေဆာင္ ခ်က္ကေတာ့
Web Standard နဲ႔ပက္သက္တဲ့
ေၾကာ္ျငာေတြကို Web
Site ေတြမွာ တစ္ခ်ိန္တည္း
တစ္ၿပိဳင္တည္း ထည့္သြင္းၾကျခင္းပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီကာလက ဘယ္
Site ကိုပဲ
ၾကည့္ၾကည့္ Web
Standards အေၾကာင္းကို
ေတြ႕ေနရမွာျဖစ္ပါတယ္။
သူတို႔ေရးသားတဲ့ Web
Standards နဲ႔ပက္သက္တဲ့
စာေတြဟာ builder.com တို႔
Wired Online တို႔လို
Site ေတြကေန
ေနရာအႏွံ့ကို အလၽွင္အျမန္
ပ်ံ႕ႏွံ့သြားပါတယ္။
ဒုတိယနည္းလမ္းက
သိပ္မေကာင္းေပမယ့္လည္း
ေအာင္ျမင္တဲ့ နည္းလမ္းတစ္ခုပါပဲ။
စံႏွုန္းကို မလိုက္နာတဲ့
ကုမၸဏီေတြ၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊
Browser ေတြကို
ရွုတ္ခ်ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
W3C မွာ
အျမဲတမ္းဝန္ထမ္းက နည္းနည္းပဲ
ရွိပါတယ္။ စံႏွုန္းေတြသတ္မွတ္ဖို႔
Microsoft, Opera, Apple, Google, IBM,
Mozilla, Adobe စတဲ့
အဖြဲ႕ဝင္ကုမၸဏီေတြက ေစတနာ့ဝန္ထမ္း
ဝိုင္းဝန္းကူညီေပးေနတာျဖစ္ပါတယ္ ။
WaSP က
W3C မွာ
ပါဝင္ေနၿပီး W3C
သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို
မလိုက္နာတဲ့ ကုမၸဏီေတြကို
အဓိကထား ရွုတ္ခ်ေလွာင္ေျပာင္တာျဖစ္ပါတယ္ ။
ဒါမေကာင္းဘူးလို႔
ေျပာရင္ရေပမယ့္ သူတို႔က
ေျပာယုံေျပာေနတာမဟုတ္ပါဘူး။
လက္ေတြ႕အေကာင္းအထည္ေဖာ္ၿပီးေတာ့ လည္း
Web Standards ကို
ကူညီေပးပါတယ္။
Web Standards
၏အခန္းက႑တိုးတက္လာျခင္း
၂၀၀၀
ျပည့္ႏွစ္မွာ Microsoft
က Mac
အတြက္ Internet
Explorer 5 ကို
စတင္ျဖန႔္ခ်ီခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ
အေရးပါတဲ့ကာလတစ္ခုျဖစ္ၿပီး
Internet Explorer က
Web Standards ကို
သင့္တင့္တဲ့ အတိုင္းအတာတစ္ခုထိ
လိုက္နာလာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။
WaSP အဖြဲ႕က
Netscape ရဲ့
Navigator 5 ကို
မျဖန္႔ေသးပဲ Web
Standards ကို အတိုင္းအတာတစ္ခုထိ
လိုက္နာနိုင္ၿပီဆိုမွျဖန႔္ဖို႔
ဖိအားေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီလုပ္ေဆာင္ခ်က္က
လက္ရွိ Popular Browser
တစ္ခုျဖစ္တဲ့
Firefox
ေပၚေပါက္လာျခင္းရဲ့အစပဲျဖစ္ပါ တယ္။
၂၀၀၁
ခုနစ္မွာေတာ့ ေက်ာ္ၾကားတဲ့
Web Development Site တစ္ခုျဖစ္တဲ့
"A List Apart” က
ဒီလိုေျပာလာခဲ့ပါတယ္။
ေျခာက္လကေန အလြန္ဆုံး (၂) ႏွစ္အတြင္းမွာ Web Site ေတြအားလုံးဟာ Web Standards နဲ႔အညီ ေျပာင္းလဲ တည္ေဆာက္လာၾကလိမ့္မယ္ […] ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔က စံႏွုန္းေတြကို အေသအခ်ာ စတင္ေလ့လာရေတာ့မယ္။
ဒါ
နည္းနည္းေတာ့ အေကာင္းျမင္လြန္းရာက်ပါတယ္။
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ေလာက္ေရာက္တဲ့အထိ
Web Site အားလုံးက
စံႏွုန္းေတြကို တိတိက်က်
လိုက္နာနိုင္ေသးတာေတာ့
မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လူအမ်ားစုက
လက္ခံၾကပါတယ္။ စံႏွုန္းေတြကို
မလိုက္နာတဲ့ Browser
အေဟာင္းေတြကို
အသုံးမျပဳၾကေတာ့ပါဘူး။
အေရးအႀကီးဆုံး Web
Site ႏွစ္ခုကလည္း
စံႏွုန္းေတြနဲ႔အညီ ေျပာင္းလဲ
တည္ေဆာက္လာခဲ့ပါတယ္။ Wired
မဂၢဇင္း နဲ႔ ESPN
တို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၃
ခုႏွစ္မွာေတာ့ အလြန္စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းတဲ့
Web Site တစ္ခု
ေပၚေပါက္လာပါတယ္။ CSS
Zen Garden ျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီ Site က
CSS Style ကိုေျပာင္းလိုက္ယုံနဲ႔
(Content ကို
ထိစရာမလိုပဲ)
Site တစ္ခုလုံးရဲ့
Design ကို
အမ်ိဳးမ်ိဳးေျပာင္းနိုင္တယ္ဆို တာကို
လုပ္ျပခဲ့ပါတယ္။ Professional
Web Developer ေတြအားလုံး
ဒီရလဒ္ကိုၾကည့္ၿပီး
စိတ္လွုပ္ရွားကုန္ပါတယ္။
အဲ့ဒီေနာက္ပိုင္းကစၿပီး
Web Standards သည္သာလၽွင္
Web Site ေတြတည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္
အထိေရာက္ဆုံးနဲ႔
တစ္ခုတည္း ေသာနည္းလမ္းအျဖစ္
နားလည္လက္ခံ လာခဲ့ၾကတာပဲ
ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။
HTML5
W3C က
Web Document ေတြတည္ေဆာက္ရန္
စံႏွုန္းအေနနဲ႔ HTML
ဆိုတဲ့ Markup
Language ကို သတ္မွတ္ေပးထားပါတယ္။
လက္ရွိ Web ေပၚမွာ
အတြင္က်ယ္ဆုံး အသုံးျပဳေနတဲ့
HTML 4.01 ကို
၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွာ ၿပီးစီးခဲ့ပါတယ္။
မၿပီးစီးခင္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္မွာ
W3C က
Workshop တစ္ခု
ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီ
Workshop က
"အနာဂါတ္
Web အတြက္
Markup Language ဟာ
ပိုမိုစနစ္က်တဲ့ XHTML
ပဲျဖစ္တယ္” လို႔
ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ
W3C က
HTML 4 နဲ႔အၿပိဳင္
XHTML ဆိုတဲ့
Markup Language တစ္ခုကို
ဖန္တီးခဲ့ပါ ေတာ့တယ္။
၂၀၀၀
ျပည့္ႏွစ္မွာေတာ့ XHTML
ရဲ့ Version
1 ကို လက္စသတ္နိုင္ခဲ့ပါတယ္။
XHTML 1.0 က
အမွန္ေတာ့ HTML 4.01
နဲ႔ သိပ္မကြာလွပါဘူး။
ထူးျခားတာက XHTML က
XML ရဲ့
တိက်တဲ့ ေရးဟန္နဲ႔
ေရးသားအသုံးျပဳရျခင္းပဲ
ျဖစ္ပါတယ္။
XHTML 1.0
ထြက္ၿပီးမၾကာခင္မွာပဲ
ပိုမိုထူးျခားတဲ့ ျဖည့္စြက္ခ်က္ေတြနဲ႔
XHTML 2.0 ကို
ဆက္လက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ XHTML 2.0 ဟာ
လက္ရွိအမ်ားစုအသုံးျပဳေနတဲ့
Markup ေတြနဲ႔
Backward Compatible မျဖစ္ဘူး
ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲ့ဒီအခ်ိန္က
လူသုံးအမ်ားဆုံး Browser
ျဖစ္ေနတဲ့ Internet
Explorer ကဆိုရင္ XHTML
ရဲ့ Mime
Type ျဖစ္တဲ့
application/xhtml+xml ဆိုတာကို
လုံးလုံးကို နားမလည္ပါဘူး။
Web Developer ေတြကလည္း
ပိုမိုျပည့္စုံေကာင္းမြန္တဲ့
Version အသစ္ကို
ေမၽွာ္လင့္ေနေပမယ့္ XHTML
2.0 ကေတာ့ Web
Developer အမ်ားစုေမၽွာ္လင့္ေနတဲ့
နည္းပညာစံအသစ္ရဲ့ပုံစံနဲ႔
ကြဲျပားေနပါတယ္။
၂၀၀၄
ခုႏွစ္မွာေတာ့ WHATWG
(Web Hypertext Application Technology Working Group) ဆိုတဲ့
အဖြဲ႕အစည္းတစ္ရပ္ကို Web
Developer ေတြ စုေပါင္း
ဖြဲ႕စည္းလိုက္ၾကပါတယ္။
အဲ့ဒီအဖြဲ႕မွာ Mozilla
နဲ႔ Opera
က Representative
ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္းမွာ Apple
ကလည္း ပါဝင္လာခဲ့ပါတယ္။
ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ Web
Application ေတြတည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္
ပိုမိုျပည့္စုံေကာင္းမြန္ၿပီး
Backward Compatible ျဖစ္တဲ့
HTML version အသစ္တစ္ခုကို
ဖန္တီးအဆိုျပဳနိုင္ေစဖို႔ပဲျဖစ္ ပါတယ္။
ရလဒ္အေနနဲ႔
Web Application 1.0 Spec ဆိုတဲ့
စံႏွုန္းတစ္ခုကို
သတ္မွတ္နိုင္ခဲ့ပါတယ္။ W3C
စံသတ္မွတ္ခ်က္ထဲမွာ
မ ပါဝင္ေပမယ့္ Web
Browser ေတြက သေဘာတရားတူညီစြာ
ေပးထားတဲ့ Feature
တစ္ခ်ိဳ႕ရွိပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ Web Developer
ေတြၾကားထဲမွာလည္း
တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး (မရည္ရြယ္ေသာ္လည္း)
တူညီစြာအသုံးျပဳေနတဲ့
နည္းစနစ္ေလးေတြ ရွိေနပါတယ္။
Web Application 1.0 Spec က
အဲ့ဒီအခ်က္ေတြကို ပိုမိုစနစ္က်ေအာင္
စုစည္းၿပီး စံႏွုန္းတစ္ခုရယ္လို႔
ျဖစ္လာေအာင္
ေဖာ္ေဆာင္သတ္မွတ္ေပးထားတာပဲျဖစ္ ပါတယ္။
အႀကိမ္ႀကိမ္ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္မွု ေတြျပဳလုပ္ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာေတာ့
W3C က
မည္သူမဆို ပါဝင္နိုင္တဲ့
HTML Working Group ကို
၂၀၀၇ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ
ျပန္လည္အစျပဳခဲ့ပါေတာ့တယ္။
ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူ တစ္ရာေက်ာ္
ရွိလာပါတယ္။ အဲ့ဒီ W3C
HTML Working Group ရဲ့ ပထမဦးဆုံး
ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကေတာ့ Web
Application 1.0 Spec ကို
အသိအမွတ္ျပဳၿပီး HTML5
လို႔ ေခၚၾကဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
HTML5 ဟာ
Web Developer ေတြ
Web Designer ေတြအတြက္
အလြန္ေကာင္းမြန္တဲ့ Markup
Language တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ –
- HTML5 ဟာ ယခင္ကတည္းကအသုံးျပဳေနတဲ့ HTML 4.01 တို႔ XHTML 1.0 တို႔နဲ႔ လုံး၀ Backward Compatible ျဖစ္ပါတယ္။ ယခင္ Version အေဟာင္းကို အသုံးျပဳေနသူေတြအေနနဲ႔ အသစ္ျပန္ေလ့လာေနစရာ မလိုအပ္ပါဘူး။ ျဖည့္စြက္ပါဝင္လာတဲ့ API ေတြဟာဆိုရင္လည္း Web Developer ေတြ ယခင္ကတည္းက အသုံးျပဳေနတဲ့ နည္းစနစ္ေတြကို အ ေျခခံထားျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။
- ယခင္က Plugins ေတြ အသုံးျပဳၿပီး (သို႔မဟုတ္) ရွုပ္ေထြးတဲ့ Javascript ေတြေရးၿပီး ေျဖရွင္းမွ ရနိုင္တဲ့ ကိစၥေတြဟာ HTML5 မွာေတာ့ Features အေနနဲ႔တစ္ခါတည္း ပါဝင္လာပါတယ္။ ဥပမာ Form Validation ႏွင့္ Video။
- မူလ HTML ဟာ Static Web Document ေတြအတြက္ စဥ္းစားဖန္တီးထားတာျဖစ္ပါတယ္။ HTML5 ကေတာ့ Web Application ေတြတည္ေဆာက္နိုင္ဖို႔အတြက္ စဥ္းစားဖန္တီးထားတာပါ။
- ပိုမိုရွင္းလင္းစြာသတ္မွတ္ထားတဲ
့ အဓိပၸါယ္သတ္မွတ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ Web Browser ေတြက Parse လုပ္ရတာ ပိုမိုလြယ္ကူလာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အရင္ကရွိေနတဲ့ Browser တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုမတူညီမွု ျပႆနာဟာ HTML5 နဲ႔ဆိုရင္ ေျပလည္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။
HTML5 ကို
W3C က
၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ စတင္ေၾကျငာခဲ့ပါတယ္။
HTML5 က
ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ ဘယ္လိုပက္သက္လဲ?
လိုရင္းတိုရွင္းေျပာရရင္ေတာ့
HTML5 ဟာ
အနာဂတ္ Web ရဲ့
အဓိကနည္းပညာျဖစ္ပါတယ္။ သင္က
Web Developer (ဒါမွမဟုတ္)
Web Designer (ဒါမွမဟုတ္)
Web နည္းပညာကိုေလ့လာေနသူ
ျဖစ္ခဲမယ္ဆိုရင္ HTML5
ကို အျမန္ဆုံးစတင္ေလ့လာသင့္ပါတယ္။
HTML5 မွာပါဝင္တဲ့
Features ေတြက
သင္ လက္ရွိလုပ္ေနတဲ့ Web
Develop လုပ္ငန္းေတြကို
လြယ္ကူျမန္ ဆန္ေအာင္
အမ်ားႀကီးကူညီေပးနိုင္ပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ HTML5 ကို
ေလ့လာထားျခင္းဟာ အနာဂါတ္ရဲ့
အဓိကနည္းပညာကို ေလ့လာျခင္းျဖစ္လို႔
Future Proof ျဖစ္တယ္လို႔
ေျပာနိုင္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment